131019098
25 Nisan 2024, Perşembe

KAMYONCULAR İSYANDA

29 Nisan 2015, Çarşamba 09:47

     


Aliağa-Yenifoça yolu üzerinde bir grup kamyoncu; artan mazot fiyatları ve mesleki yeterlilik belgelerinde yaşanan sorunlar nedeniyle kontak kapatıp, Yenifoça yolu üzerinde eylem yaptı.

Sosyal medya üzerinden örgütlenen bir grup kamyoncu;başta motorin fiyatlarının pahalılığı olmak üzere, zamlar, dijital takograf fiyatları, K-1 belge ücretinin yüksekliği ve diğer cezalarıprotesto ederek Nemrut Ağır Sanayi Bölgesi girişinde protesto eylemi yaptı. Karayolunu kapatmak isteyen eylemcilere Jandarma müsaade etmedi.

‘MAZOT FİYATLARINDA ÖTV İNDİRİMİ İSTİYORUZ'

Her gün binlerce kamyonun giriş çıkış yaptığı Nemrut Ağır Sanayi Bölgesi girişinde toplanan yaklaşık 50 kamyoncu, “Canımıza tak etti. Yetti artık. Çalışmamak dahakarlı. Onun için kontak kapattık” dediler.

YUNUS KARAGÖZ, “HER GÜN YENİ BİR BELGE ÇIKARIYORLAR”

Toplanan kamyoncular adına sözcü olarak konuşan Yunus Karagöz, yılardır kamyonculuk yaptığını belirterek, “Bizim kamyonlarımızın çoğu eski model. Kamyonlarımıza ceza kesmek isterlerse kesiyorlar. Biz evraklarımızı gösterip de rahat rahat evraklarımız tamdır diyemiyoruz. Neden? Çünkü hergün yeni bir yasa ve yönetmenlik çıkarıyorlar. Bir gün SRC çıkarıyorlar, bir gün K belgesi, bir gün psikoteknik belgesi gibi birçok belge zorunluğu getiriyorlar. Son olarak da dijital ehliyet, dijital takometre çıkardılar. Bugün Türkiye’de istedikleri belgenin tamamına sahip her 100 bin şoförden bin tanesinde yoktur. Şu an Avrupa’dan gelen araçlar 2014-2015 model. Bunların üzerinde dijital takometre var. Bizim araçlar ise 96-97-98 model. Bu tarihlerde dijital takonun T.si yoktu. Şu an biz aracımızı muayene yaptırabilmek için vergisini yatırıp, cezalarını yatırıp gidip muayene yaptırmamız gerekiyor. Bize muayeneye gidince ‘biz sizden dijital tako istiyoruz’ diyorlar. Bugün dijital takonun bize maliyeti 3 bin TL. Biz eve ekmek götüremiyoruz. Bize demek istiyorlar ki ‘Bu arabalar gidin Makina Kimya Hurdalığına bırakın, bu işi yapmayın. Son 15 günde mazota gelen zam 30 Kuruş. Biz bu gelen ek ödemeleri ve zamları müşteriye yansıtamıyoruz. Gelinen noktada kapatın kontağı bu iş yapmayın diyorlar. Biz de ne yapacağımızı şaşırdık” dedi.

‘BIÇAK KEMİĞE DAYANDI’

Başta mazota yapılan zamları presto etmek için biraraya geldiklerini belirten Yunus Karagöz, “Ulaştırma Bakanlığı’nın bize verdiği sözler var. Nasıl servis çeken araçlarda S Plakası varsa. Bize de 2004 yılında K-1 çıkardılar. Bu işi yapalar yapsın dediler. Çok güzel bir uygulama. Ama bu iş ranta döndü. Devlet kamyoncuyu koruma adı altında çok büyük para kazandı. 300 TL. den başlayan bir K1 belgesi bugün 19-20 bin TL oldu. Tamam bu da güzel. Ama bu kanunu çıkaran devlet, bir kanun daha çıkardı C2 diye bir belge verdi. C2 ne demek? Yurtdışı yük taşımacılığı yapabilme belgesi demek. C2.si olan araçlar yurt dışına bir yük götürüyor. Depolarını yurt dışından ÖTV’siz, KDV’siz mazotla full dolduruyor.Sonra geliyor bizimle aynı işi yapıyor. Yurt içinde benim 40 TL’ye gittiğim yere adam 30 T’ye gidiyor. Adam benden iyi kazanıyor. Çünkü mazotu ucuz alıyor. Bu işte bizimle birlikte devlet de kaybediyor. Ben 4 TL’ye mazot alırken, o adam 2,45 TL’ye mazot alıyor,devlete vergi bile vermiyor. Ne yazık ki devlet bu duruma göz yumuyor. Şimdi tüm bunlar yetmiyormuş gibi bir de L1 çıktı. Ne demek? Sen araba alıyorsun, çalıştıramıyorsun. Çünkü K1 belgen yok. O zaman L1 belgesi almış lojistik firmalarına gidip, ona para vererek kaydolmak zorundasın. Bunun da bedeli yaklaşık 2 bin TL. Hiç bir belge almadan Lojistik firmasının belgeleri ile kiralık çalışabiliyorsun. Bu da bir rant aracı. Biz bu ellerin üzerimizden çekilmesini istiyoruz. Bıçak kemiğe dayandı” diyerek kamyoncuların isyanını dile getirdi.

Tüm bunların kamyoncuların örgütsüzlüğündenkaynaklandığını belirten Karagöz, “Bu iş; kooperatifler, odalar boyutunda örgütlenmeye giderse çok kötü sonuçlar doğurur. Türkiye’de hayat durur. Biz bugün şoförler, ticaret ve diğer odalarımızın dışında yeter deyip kendimizi buraya attık. Tekrar ediyorum, sesimize kulak versinler. Çünkü şoför esnafının dayanacak gücü kalmadı. Daha dün mazota 9 Kr. zam geldi. Mazotun yüzde 200’ü zaten vergi.Tamam vergi ödeyelim ama biz de para kazanalım” diye şikayetlerini sürdürdü.

‘YOLLAR YAPILDI AMA KAMYONUMUZU YÜRÜTECEK MAZOT ALAMIYORUZ’

Bölgede çalışan kamyonların aylardır çıkma lastikle yoluna devam ettiğini belirten Karagöz “Yollar yapmışlar, güzel ama kamyonu yürütecek mazot alamıyoruz. Bu günkü şartlarla iş yapıpda para kazanmamız mümkün değil. Kontak kapatıp, yatmamız daha karlı” dedi.

Aliağa Sanayi bölgesinde çalışan binin üzerinde şoförün bulunduğunu ve çoğunluğunun aracının da eski model olduğunu ve satıp yenisini alabilecek durumda olmadıklarının altını çizen Yusuf Karagöz, amaçlarının şimdilik seslerini duyurmak olduğunu belirterek, ‘Bizim durumuzda olan yüzbinlerce şoför esnafı var. Duymayanlara duyuruncaya kadar sesimizi yükselteceğiz” dedi.

‘İNCELTİLMİŞ YAĞ YAKIYORUZ’

Genellikle mazota gelen zamlardan şikâyetçi olan şoförler; "Mazot fiyatları pahalı olduğu için kamyoncu araçlarında 10 numara inceltilmiş yağ yakıyor. Ne yapsın kamyoncu yapacak başka birşeyi yok. Ekonomik şartlar nedeniyle birçok kamyoncu lastiğini değiştiremiyor ve Allah'a emanet gidiyor. Kamyonumuz var ama cebimde 5 lira param yok. Her tarafımız borç. Biz bu işe girerken borçlu değildik. Ne yapacağımı şaşırdım. Lojistikçiler mazotu 2 liraya alıyor biz 4 liraya alıyoruz. Mazot fiyatlarında ÖTV indirimi istiyoruz. Ayrıca belgelerde de ciddi sıkıntılar yaşıyoruz. Kendimiz borçlandık ayrıca doğacak çocuklarımız da borçlandı. Bir an önce devletin bir önlem alması gerekiyor. Borçlardan dayanacak gücüm kalmadı. Firmanın malını çalıp hırsızlık mı yapalım. Sistem bizi buna teşvik ediyor" diye dert yanıyorlar.

'KAMYONCULAR PARA KAZANAMIYOR'

Bir başka kamyoncu ise 8 yıldır kamyonculuk yaptığını belirterek “Ulaştırma Bakanlığı'nın bir şekilde nakliye sektörüyle alakalı tonaj bazında kilometre başına fiyat getirmesi gerekiyor. Takografın fiyatı 2 bin lira. Her türlü belge bizden isteniyor. Tüm belgemizi yapmak zorundayız çünkü her 10 kilometrede bir denetleme istasyonları var. Bazı arkadaşlarımız tonajı biraz aştıkları için inanılmaz cezalar yiyorlar. Nakliyeciler fabrikalara kendi para kazanacak fiyatı söylüyor ve bizi az rakamlarla taşımaya zorluyorlar. Bazen yolda aracımız bozulunca masraf yapmak zorunda kaldığımızda kar etmeden döndüğümüz oluyor. Parayı kamyoncu değil nakliyeci kazanıyor” diyor.

Eylemci kamyon şoförleri Aliağa-Yenifoça karayolunu trafiğe kapatmak istedilerse de Jandarma ekiplerinin “Trafiği aksatmadan eyleminizi yapabilirsiniz. Buna bir diyeceğimiz yok ama. Yolu trafiğe kapatamazsınız. Buna müsaade etmeyiz” demesi üzerine kamyoncular, bir süre “Yetti artık, yetkililer duyun sesimizi” diye slogan attıktan sonra, ‘Yetkililer sesimizi duyana kadar çalışmayacağız’ diyerek olaysız bir şekilde dağıldılar. (Şahap Avcı)







 
Son Eklenen Haberler