4 Temmuz 2020, Cumartesi

Güçlü Bağışıklık Sistemi Hayat Kurtarır

15 Nisan 2020, Çarşamba

     


DİYETİSYEN AHSEN TÜFEKÇİ

Bağışıklık sistemi ve beslenme günümüzde yaşadığımız salgınlar ile enfeksiyonlar bir kere daha yeterli ve dengeli beslenmenin önemini karşımıza çıkarmıştır. Bu süreçten önce düzensiz bir beslenme tarzınız varsa ve sindirim sistemi problemleri yaşıyorsanız ilk olarak işe buradaki düzenlemeler ile başlamalısınız.  Yeterli ve dengeli beslenmenin yanında düzgün çalışan bir sindirim sistemi tüketilen besinlerden maksimum verim almak adına çok önemlidir. 

Bağışıklık sisteminin temel mekanizmasında yer alan selenyum, çinko gibi mineralleri içeren besinlere öğünlerinizde yer vermelisiniz,  vücudunuza girmeye çalışan zararlı organizmalara karşı sizleri koruyacak ve bağışıklık sistemini güçlendirmede önemli rol alacaktır. Öğünlerinizi veya ara öğünlerinizi; sert kabuklu yemişler, deniz ürünleri, kurubaklagiller ve et grubu ile zenginleştirmek günlük gerekli olan selenyum ve çinko miktarını almanıza büyük oranda yardımcı olacaktır.

Bunun yanı sıra bağışıklık sisteminde en büyük rol oynayan C vitamini de iyi bir antioksidan kaynağı ve enfeksiyonların düşmanıdır. Besinsel olarak zengin kaynakları ise turunçgiller domates, soğan, biber çeşitleri, kivi gibi besinler C vitamini yönünden zengin besinlerdir. Omega 3 bağışıklığı düzenleyici ve destekleyici özelliğe sahiptir. Deniz ürünlerinde bolca bulunan omega 3 aynı zamanda keten tohumu, avokado ve semizotu gibi besinlerde de mevcuttur. Bu besinler aynı zamanda sizin ruh sağlığınıza olumlu yönde etkiler gösterebilecek besinlerdir.

D Vitamini günümüzde artık hormon olarak da kabul edilen Vit D yetersizliği, bağışıklığın zayıflamasına neden olmaktadır ve bu durum hastalıklara davetiye çıkarmaktadır. D vitamininin en iyi kaynağı güneştir. Öğlen saatlerinde direk teninize nüfus edecek şekilde 10-15 dakika beklemeniz ve beslenmenizde somon, yumurta, süt gibi besinlere yer vermeniz vitamin-D gereksinimlerinizi karşılamaya yardımcı olacaktır.  Su tüketimi bağışıklık sistemi başta olmak üzere vücuttaki toksin atımını hızlandırmak ve metabolizmanın çalışması için elzemdir. Günlük kg başına 30-35 ml civarı su tüketimi önemlidir.

Probiyotikler ve Sağlıklı Bağırsak 

Güçlü bağışıklık sistemi Probiyotik dediğimiz bu yararlı bakterilerin sağlık üzerine etkileri oldukça fazladır. Probiyotiklerin sindirim sisteminde, bağırsak florasında ve bağırsakların düzenli faaliyet göstermesinde etkin rolü vardır. Sağlıklı bir flora için, probiyotiklerden zengin beslenme ihmal edilmemelidir. Süt, yoğurt, kefir, turşu, sirke, boza vb. besinler de probiyotik kaynaklarıdır.

Besinler haricinde doktorunuza danışarak probiyotik takviyesi kullanabilirsiniz. Unutulmamalıdır ki iyi bir bağışıklık sistemine giden yol bağırsaklardan geçer. Çünkü yenilen besinlerin düzgün emilmesi sindirim sistemi üzerine etki yapar. Son olarak, güçlü bir bağışıklık sistemi için uyku süresi, günlük egzersiz gibi parametreler de büyük önem taşımaktadır.

 



Yazarın Tüm Yazıları
GELİN DİYETİ 15 Mayıs 2020, Cuma
Güçlü Bağışıklık Sistemi Hayat Kurtarır 15 Nisan 2020, Çarşamba
YILBAŞINDA BESLENME ÖNERİLERİ 31 Aralık 2019, Salı
Kadın ve erkek sporcularda beslenme nasıl olmalıdır? 11 Ekim 2019, Cuma
OKUL VE BESLENME 12 Eylül 2019, Perşembe
GLUTEN MUCİZESİ DİYETİ HAKKINDA BİLİNMEYENLER 2 Eylül 2019, Pazartesi
Kurban eti nasıl tüketilmeli 10 Ağustos 2019, Cumartesi