4 Haziran 2020, Perşembe

GELİN DİYETİ

15 Mayıs 2020, Cuma

     


DİYETİSYEN AHSEN TÜFEKÇİ

GELİN DİYETİ

“Düğünüm var, zayıflamam lazım” ,‘’Acil kilo vermem lazım ‘’ dediğinizi duyar gibiyim. Tek çözüm şok diyetler değil.

Hızlı bir şekilde kilo vereceklerini düşündükleri için gelinlerimiz tüm gün bir şey yememeye çalışıyorlar, fakat bu süreçte kilo veremiyorlar. Düğün öncesi istenmeyen kilolardan kurtulmak için hazırlık aşamasını 1-2 aylık döneme sıkıştırmak büyük yanlış. Gelin adaylarının bir beslenme ve diyet uzmanının kontrolünde 3-4 aylık bir süreç içerisinde bir kamp dönemine girerek bu süreci sağlıklı ve doğru bir şekilde değerlendirmeleri gerekmektedir. Düğün öncesi gelin diyeti ile doğru bir planlama yapılır ise düğünde istenilen, fit görünüme kavuşmak mümkün.

Nasıl mı?

Düğün öncesi diyetle birlikte spora 3-4 ay önceden başlayıp, düğün gününe kadar sağlıklı ve fit bir görünüme sahip olabilirsiniz. Düğün stresi ve yoğunluk gibi nedenler; öğün atlama, beslenme düzeninde değişiklik ve aşırı kafein tüketimi gibi hatalara yol açmaktadır.

Bunun önüne nasıl mı geçebiliriz?

Öncelikle ana öğünleri atlamamak geliyor. Aşırı kafein tüketimi yerine su içilmeli, kilo vermek için yapılan diyet sporla desteklenmeli. Çünkü sağlıksız diyetler vücut direncini düşürebileceği gibi, düğün sonrası da verilen kiloların geri alınmasına yol açabilir. Bir diğer neden ise düğün stresi nedeniyle verilemeyen kilolar. Bu durumda endişelenmenize gerek yok. Gelin bu soruna birlikte değinelim. Metabolizma hızlandıran besinler ile hem stresin etkisini azaltabilir hem de sağlıklı kilo verebilirsiniz.

Metabolizma hızlandıran besinler neler mi?

Gelin diyetinde kilo verme hızı düştüğünde metabolizma hızlandıran besinlere ihtiyaç duyabilir. Bu besinleri şöyle söyleyebiliriz: Ananas, yeşil elma, yeşil çay, avokado, yoğurt, sebze suları, filtre kahve ve su. Fakat filtre kahve tüketiminizin ölçülü alınmasını tavsiye ederim. Düğün öncesi zayıflamanızı sağlayacak, hızlı kilo verdiren diyetlerde unutmamanız gereken en önemli konu sağlıklı olmasıdır. Doğru vitaminler ve besinlerle uygulayacağınız bir diyetle ışıltı dolu bir cilde ve enerjiyle dolacağınız fit bir vücuda kavuşmanızı sağlayacaktır.

Gelin diyetimizi birazda detoxlar ile renklendirelim…

Günlük içtiğiniz suya salatalık, limon, maydanoz ve kabuk tarçın eklemeniz vücudunuzda birikmiş olan ödemi atmanıza, kan şekerinizi düzenlemenize ve metabolizmanızın hızlanmasına neden olacaktır. Ekmek, poğaça, börek, makarna ve pilav gibi karbonhidrat içeren besinlerden kesinlikle uzak durmanız gerekir. Kızartmalar ve karbonhidratları hayatınızdan çıkarmanızla beraber hızlıca kilo verme süreciniz başlayacaktır. Kahvaltılarınızda smoothieler, yeşillikler, salata ve çiğ sebzeler en doğru tercih olacaktır. Gelin Diyetinde şeker ve tatlıları hayatınızdan çıkarmanız zorunludur. Şeker içeren besinler bu süreçte en büyük düşmanınız. Şeker ihtiyacınızı kuru meyveler ile giderebilirsiniz. Günlük en az iki buçuk litre su tüketmelisiniz. Su tüketimi sizi hem tok tutacak hem iştahınızı kesecektir.

Gelin Diyeti uyguladığınız dönem boyunca alkolden uzak durmamız gerektiğini de unutmamalıyız. Alkollü içecekler genelde şeker içerir ve vücudunuzda ödem yapar. Bunun yanı sıra fiziksel aktiviteyi atlamamak gerekir. Günlük olarak 10 bin adım atmanızı tavsiye ederim. Gelinler ne kadar sağlıklı beslenir ve hafif hissederse düğün günü o derece mükemmel geçecektir. Yine gelin adaylarımızın düğünün yakın tarihlerinde yaşayacağı gelinlik provası gibi dönemlerde yanlarında bir sandviç, yulaf ezmesi ya da meyve gibi besinler bulundurmalarını ve bu süreci sağlıklı atıştırmalıklar ile geçirmelerini tavsiye ederim. Düğün öncesi özellikle son bir hafta içerisinde dışarıda çok sık yemek yememeleri gerekir. Çünkü bağırsak floraları bozulacağı için ishal gibi problemler ile karşı karşıya kalabilirler.

Peki düğünden önceki hafta beslenmemizde nelere dikkat etmeliyiz?

Konserve türü ve fazla tuzlu ürünlerden uzak durulması gerekir. Tuzlu besinler tüketirlerse vücutta su tutumu fazla olacaktır. Dolayısıyla şiş bir karın ve vücut gelini düğün günü rahatsız edecektir. Basit karbonhidrat tüketmekten kaçınılmalıdır. Çünkü kalitesiz karbonhidratlar şeker dengesinin bozulmasına sebep olacağından kişi kendisini halsiz ve yorgun hisseder. Düğün öncesinde daha çok enerji veren protein grubundan tüketmek daha doğru olacaktır. Gaz yapıcı kurubaklagiller, asitli içecekler, yağlı yiyeceklerden mutlaka uzak durulmalıdır. Su tüketimi artırılmalıdır. Düğün telaşı içerisinde hissedilen susuzluk ve açlık karıştırılabilir. Yemek yerine mutlaka su tüketimine yönelmek gerekir.  Su tüketmemek vücutta yine halsizlik, yorgunluk ve baş ağrılarına sebep olacaktır.

Düğün öncesi stres ve heyecan kişide kabızlık ve ödem oluşturabilir. Çay ve kahve tüketiminin fazla olması sinir sistemini olumsuz etkileyecektir. Vücudu bu stresli ve güzel süreçte iyi dengeleyebilmek için stresli bir yapıya sahip gelin adayları, her gün iki fincan melisa, papatya gibi bitki çayları tüketebilir. Bitki çaylarının bilindiği üzere stres azaltıcı özelliği vardır. Kabızlık ve ödem için ise kiraz sapı ve biberiye demlenip içilebilir.

Düğün telaşından dolayı bazı gelinlerimiz hazır besinlere, hazır yiyeceklere ve hamurlu besinlere yönelerek bağışıklık sistemini alt üst ediyorlar. Hazır besinler fazla tuz içerir. Fazla tuz sıvıyı tutar ve ödem oluşumuna sebep olur. Dolayısıyla vücudumuzda şişkinliğe sebebiyet vereceğinden daha önceden provasını yapmış olduğunuz şahane gelinliklerin içine sığmanızı zorlaştırabilir. Bu yüzden abur cubur olarak tabir ettiğimiz basit karbonhidratlardan uzak durarak kan şekerimizin düzensizleşmesine sebebiyet vermiyoruz.

Tüm bunlara dikkat ederek sağlıklı kilo vermeniz mümkün, en özel gününüzde muhteşem gelinlik modelinizin içinde herkesi büyüleyecek ve düğün fotoğraflarınızı hayatınız boyunca gururla gösterebileceksiniz.

Örnek Gelin Diyeti

KALKINCA: 1 bardak ılık limonlu su + 2 tane kuru kayısı

SABAH (09.00) : 1 haşlama yumurta, 1 dilim kepekli ekmek

ARA (10.30) : 2 ince dilim ananas, 2 adet ceviz

ÖĞLE (13.00 ) : 120 gram yağsız ızgara et, 1 kase lahana çorba

ARA (15.30) : 6-7 kırmızı meyve, 6 adet çiğ badem/fındık

AKŞAM (19.00) : 1 kase yarım yağlı yoğurt, 10 kaşık kabak yemeği

ARA (21.00) : 10 tane erik

2.GÜN

KALKINCA: 1 bardak ılık limonlu su + 2 tane kuru kayısı

SABAH (09.00) :1 dilim peynir (az yağlı), 4-5 adet tuzsuz zeytin, 1 dilim kepekli ekmek

ARA (10.30) : 10 adet taze çilek, 2 adet ceviz

ÖĞLE (13.00 ) : 120 gram yağsız haşlama tavuk, 1 kase az yağlı yoğurt

ARA (15.30) : 1 dilim az yağlı peynir, 1 tane kepekli galeta + papatya çayı

AKŞAM (19.00) : 10 yemek kaşığı sebze yemeği, 1 kase az yağlı yoğurt

ARA (21.00) : 2 ince dilim ananas, 6 adet çiğ fındık

3.GÜN

KALKINCA: 1 bardak limonlu ılık su, 2 adet kuru incir

SABAH (09.00) : 1 haşlama yumurta, 1 dilim kepekli ekmek

ARA (10.30) : 1 adet kivi, 6 adet çiğ fındık

ÖĞLE (13.00 ) : 10 yemek kaşığı yoğurtlu semizotu, 1 dilim kepekli ekmek

ARA (15.30) : 7-8 adet kırmızı meyve, 2 adet ceviz

AKŞAM (19.00) : 10 yemek kaşığı sebze yemek, 1 kase az yağlı yoğurt

ARA (21.00) : 1 küçük boy yeşil elma

Bunları yaptık, kiloları verdik, muhteşem bir düğün geçirdik, ne yapıyoruz, verdiğimiz kiloları asla geri almıyoruz…

Gelin diyeti zayıflamak için evet bir yöntem, peki sonrasında verdiğimiz kiloları korumak için ne mi yapmalıyız? Bir diyetisyen eşliğinde koruma diyetine geçip, koruma kurallarını uygulamanız gerekmektedir. Aksi halde verilen kiloların hızlı bir şekilde geri alımı söz konusu olabilir.



Yazarın Tüm Yazıları
GELİN DİYETİ 15 Mayıs 2020, Cuma
Güçlü Bağışıklık Sistemi Hayat Kurtarır 15 Nisan 2020, Çarşamba
YILBAŞINDA BESLENME ÖNERİLERİ 31 Aralık 2019, Salı
Kadın ve erkek sporcularda beslenme nasıl olmalıdır? 11 Ekim 2019, Cuma
OKUL VE BESLENME 12 Eylül 2019, Perşembe
GLUTEN MUCİZESİ DİYETİ HAKKINDA BİLİNMEYENLER 2 Eylül 2019, Pazartesi
Kurban eti nasıl tüketilmeli 10 Ağustos 2019, Cumartesi