131019098
26 Nisan 2024, Cuma

“BU GEMİ TÜRK KARASULARINA SOKULMAMALI”

12 Nisan 2021, Pazartesi 07:05

     


Aliağa’da sökülmesi için yola çıktığı ve yüksek miktarda asbest taşıdığı iddia edilen uçak gemisi NAe Sao Paulo’nun, Türk karasularına girişine izin verilmemesi gerektiğini belirten (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) TMMOB İl Koordinasyon Kurulu, hiçbir ülke bu gemiyi kabul etmezken Türkiye’nin kabul etmesinin nedenini sordu.

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) İl Koordinasyon Kurulu, Brezilya Donanması’nda kullanıldıktan sonra hurdaya ayrılan Uçak gemisi NAe Sao Paulo’nun Aliağa’ya söküm için getirileceği iddiaları ile ilgili basın açıklaması düzenledi. Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Aykut Akdemir, “Geminin içinde ne var bilmiyoruz, göstermiyorlar, ama TMMOB biliyor. Kamunun bir görevi var, bunu yapmasını istiyoruz. Hiçbir ülke bu gemiyi kabul etmezken bizim kabul etmemizin nedeni nedir? Türk karasularına bir çöplük giriyor. Gemide 600 kiloluk asbest olduğu iddiaları var. Bunun temizlendiği ile ilgili bir belge yok. Bu belgeleri İzmirlilerin görmesi gerek. Bu belgeler olmadan bu gemiyi Türk karasularına sokarlarsa suç işleyecekler. Bu açıklama bir suç duyurusudur, bunu buradan açıklıyoruz. Aliağa’da binlerce gemi söküldü, birçok atık ve asbest söküldü orada. Bu atıkların ne yapıldığı, nereye döküldüğü ile ilgili bir açıklama ya da belge yok. Bahsettiğim belgeler olmadan, arındırma işlemleri olmadan bu geminin Türk karasularına sokulmaması gerekiyor” dedi.

“600 ton asbest içerdiğine ilişkin iddialar var”

TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Helil İnay Kınay ise yapım yılı da göz önünde bulundurulduğunda, asbest ve radyoaktivite dahil olmak üzere önemli miktarda tehlikeli ve zararlı atık içerdiğini, söz konusu geminin savaş gemisi olması itibari ile nükleer denemelerde kullanıldığının iddia edildiğini söyledi. Bu gemi ile ilgili iddiaların doğru olması halinde, çevreye ve canlı yaşamına telafisi mümkün olmayan zararlar vereceğinin bilinen bir gerçek olduğunu ifade den Kınay, “Geminin Avrupa’da bulunan Gemi Söküm tesislerinde sökülmemesi, Hindistan’da bulunan tesislerde sökümünün gerçekleştirilememesi nedeni ile Aliağa’nın seçildiği iddiaları bulunmaktadır. Hindistan’ın sökmeyi kabul etmediği gemiyi Aliağa’da sökülmek üzere hangi gerekçe ve koşullarla kabul edilmiştir? Çevre Kanunu’nun 13. Maddesine göre tehlikeli atıkların ithalatı yasaktır. Aynı şekilde, ülkemizin de taraf olduğu Tehlikeli Atıkların Sınır Aşırı Taşınması ve Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesi de tehlikeli atık ithalatını yasaklamaktadır. Söz konusu gemi tehlikeli atıklardan ve kontamine olmuş yapılardan arındırılmış mıdır? Geminin 600 ton asbest içerdiğine ilişkin iddialar bulunmaktadır. Asbeste dair herhangi bir inceleme yapılmış mıdır? Asbestten arındırıldığına dair herhangi bir bilimsel rapor bulunmakta mıdır? Gemide denetim yapılmış ise asbeste dair analiz sonuçları nelerdir? Atık gemilerin ithalatı için bir zorunluluk olan uluslararası geçerliliği olan bir notifikasyon bulunmakta mıdır? “dedi.

(VOLKAN GÜNDÜZ) 







 
Son Eklenen Haberler