131019098
28 Mart 2024, Perşembe

DOSYA MASRAFI, KREDİ KARTI AİDATLARI VE HESAP İŞLETİM ÜCRETLERİ GERİ ALINABİLİR Mİ?

23 Şubat 2015, Pazartesi 17:14

     


Bilindiği gibi kredi çeken bireyler dosya masrafı, komisyon, ekspertiz ücreti adı altında bankalara bir çok masrafı ödemek zorunda kalıyor. Fakat ödenen bu bedeller bankalardan geri alınabiliyor. Yargıtay 13. Dairesi’nin verdiği karara göre, 10 yıl önceye kadar kullanılan kredilerin dosya masrafları tüketicilere iade edilecek.

Avukat Hamdi Samet Çelik, kredi dosya masraflarını alabilmek için belli bir yol izlenmesi gerektiğini belirterek konuyla ilgili bir dizi açıklamada bulundu. Çelik, ”Otomobil ve konut alırken, herhangi bir ihtiyaç anında akla ilk gelen para kaynağı bankalardan alınan krediler oluyor. Bu kaynağın en fazla kullanıldığı ülkelerin başında da Türkiye geliyor. Son 10 yılda bankalardan kullanılan kredi sayısı toplamda 75 milyon adedi aşarken, tüketiciyi isyan ettiren konu ise dosya masrafları oluyor” dedi ve ardından vatandaşların dosya masrafı iadesiyle ilgili neler yapması gerektiğini aktardı.

BAŞVURU NEREYE YAPILIR?

2015 yılı itibari ile dosya masraflarının iadesini talep eden vatandaşların istediği miktar 2 bin 200 TL ve altında ise İlçe Hakem Heyeti’ne; 2 bin 200 TL ve 3 bin 300 TL arasında olması durumunda İl Hakem Heyeti’ne başvurulabileceklerini söyleyen Çelik, 3 bin 300 TL ve üzerindeki miktarlar için de Tüketici Mahkemesi’ne başvurulması gerektiğini kaydetti.

ÇELİK, ”BAŞVURU DİLEKÇESİ VE DELİLLER ÖNEMLİ”

Davanın tüketici lehine sonuçlanması için usulüne uygun bir dilekçe ile başvuru yapılması gerektiğini söyleyen Avukat Hamdi Samet Çelik, aynı zamanda delil niteliği taşıyan belgelerin de (dekontlar, kredi sözleşmesi, hesap dökümü vb.) eksiksiz olması gerektiğinin altını çizdi.

‘DOSYA MASRAFI FAİZİYLE GERİ ÖDENİYOR’

Çelik, mahkeme, tüketici lehine karar verdiğinde alınan dosya masrafı dava tarihinden veyahut daha öncesinde ihtarname ile talep edilmiş ise temerrüt tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte tüketiciye iade edildiğini söyledi.

KREDİ KARTI AİDATLARI VE HESAP İŞLETİM ÜCRETLERİ DE GERİ ALINABİLİR Mİ?

Çelik, ayrıca, çekilen ticari ve mesleki kredilerin masraflarının dışındaki tüm ihtiyaç, seyahat ve konut kredileri gibi değişik isimler altında bireysel ihtiyaçlar için kullanılan kredilerin dosya masraflarının yanı sıra kredi kartları aidatları ve hesap işletim ücretlerinin de iade edilebileceğini söyledi ve ilgili maddenin bentlerini şu şekilde sıraladı:

‘4077 sayılı kanun’un 6. Maddesi haksız şartları düzenlemektedir’

*Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır.

*Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir.

*Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.

*Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez.

*Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir.

*6/A, 6/B, 6/C, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A maddelerinde yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen tüketici sözleşmeleri en az on iki punto ve koyu siyah harflerle düzenlenir ve sözleşmede bulunması gereken şartlardan bir veya birkaçının bulunmaması durumunda eksiklik sözleşmenin geçerliliğini etkilemez. Bu eksiklik satıcı veya sağlayıcı tarafından derhal giderilir.

Açıkça görüldüğü üzere kanun maddesi dosya masrafı, kredi kartı aidatı gibi haksız şartların iadesini düzenlemektedir. Zira, taraflardan birinin oluşturduğu haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. Ayrıca sözleşmede yer alan şart önceden hazırlanmışsa, o şartın tüketici ile müzakere edilmediği kabul edilir. Yani müzakere edilmeden hazırlanan sözleşme şartı haksız şarttır ve iadesi gerekir.

‘DOLANDIRICILARDAN UZAK DURUN!’

Sözlerine kredi dosya masrafı iadesini almak amacıyla birçok danışmanlık firması kurulduğunu ekleyen Çelik, vatandaşları bu kuruluşlardan uzak durması gerektiğini söyleyerek uyardı. ”Belli bir ücret karşılığında kredi dosya masrafları daha kolay alabilecekleri söylenen vatandaşlar, söz konusu firmalar tarafından dolandırılıyor” diyen Çelik, “Bu nedenle vatandaşların bu durumlardan uzak durmasını tavsiye ederim. Çünkü kredi dosya masrafını almak için herhangi bir aracıya ihtiyaç yoktur. Kendileri başvurabilecekleri gibi bir avukata vekâlet vererek güvenli bir şekilde tahsil edebilirler”diye konuştu.

AYDIN, ”MAHKEME KARARI OLMADAN İADE EDİYORUZ”

Geçtiğimiz hafta Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın, Ziraat Bankası hesap ve işlemleri konusunda dosya masrafı ve komisyonlara yönelik şu açıklamada bulunarak, “Hemen hemen aldığımız komisyonların tamamını geri veriyoruz. Hatta şöyle bir karar aldık, artık mahkemeye gitmesine gerek yok. Talep etsin. Zaten kaybediyoruz, bürokrasiyi de kaldıralım aradan, bunu ödeyelim dedik. Bu talep edilince bir daha mahkeme kararı olmaksızın geri veriyoruz” demişti.

AÇIKLAMA KAFA KARIŞIKLIĞI YARATTI

Bu açıklamanın medyada geniş yankı bulması üzerine Ziraat Bankası şubelerine hücum eden vatandaşta bir kafa karışıklığı yaşandı. Sebebi ise aslında yapılan açıklamanın tam olarak anlaşılamamış olmasıydı. Çünkü şubeler, komisyon ve dosya masrafı konusunda gelen müşterilerine “Tüketici Hakem Heyeti”ni işaret ediyordu.

İŞTE İZLENECEK PROSEDÜR

Ziraat Bankası yetkilileri ise kafa karıştıran noktanın izlenmesi gereken prosedürler olduğunu savunarak bu karışıklığı gidermeye çalıştı. Prosedür ise şu şekilde anlatıldı:

Önce masraf iadesi almak isteyen müşteri, Tüketici Hakem Heyeti’ne giderek konuyla ilgili şikayette bulunmak zorunda. Bunun ardından Tüketici Hakem Heyeti, bankaya şikayet konusu masrafla ilgili savunma yapması çağrısında bulunuyor. Ziraat Bankası, bu aşamada savunma yapmayarak masrafı iade edeceğini kabul etmiş oluyor. Eğer, Ziraat Bankası bu aşamada savunma yaparsa, konu daha uzun bürokratik süreçlerle dolu bir mahkeme sürecine gidiyor. Fakat banka bu savunmayı yapmayarak, hem mahkeme sürecini kesiyor hem de bürokrasiyi ortadan kaldırarak müşterisine iadeyi gerçekleştiriyor. (Tarık Demir)







 
Son Eklenen Haberler