2 Mayıs 2025, Cuma

DENETİMDE İLK AMAÇ CAN GÜVENLİĞİ

31 Ekim 2015, Cumartesi 06:58

     


Aliağa- İzmir Karayolunun 5. Kilometresinde kurulu bulunan Yol Kenarı Denetim İstasyonu, yaptığı denetimler sayesinde hem karayollarını milyonlarca liralık tahribattan kurtarıyor, hem de ağır tonajlı araçların yasalara uygun sınırda yük taşımasını sağlıyor.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın, Türkiye’nin birçok yerinde olduğu gibi Aliağa ilçesine de Yol Kenarı Denetim İstasyonu bulunuyor. Karayolunda seyreden ticari araçlara tonaj ve belge kontrolü yapmak amacıyla kurulan Yol Kenarı Denetim İstasyonu’nun en önemli amacı can güvenliğini tesis etmek. Aliağa- İzmir Karayolunun 5. Kilometresinde kurulu bulunan Yol Kenarı Denetim İstasyonu yaptığı denetimler sayesinde hem karayollarını milyonlarca liralık tahribattan kurtarıyor, hem de ağır tonajlı araçların yasalara uygun sınırda yük taşımasını sağlıyor. Yol Kenarı Denetim İstasyonlarının nasıl çalıştığı konusunda bilgi almak için Aliağa’da bulunan Yol Kenarı Denetim İstasyonunu ziyaret ettik.

7 GÜN 24 SAAT FAALİYETTE

Konuyla ilgili Yol Kenarı Denetim İstasyonunu ziyaret ederek bilgi aldığımız Denetim Amiri Alican Güler, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı İzmir 3. Bölge Müdürlüğüne bağlı olarak hizmet verdiklerini belirtti. Ege Bölgesi’ndeki 6 ilin İzmir 3. Bölge Müdürlüğüne bağlı olduğunu kaydeden Güler, “Biz bu denetim istasyonunda 7 gün 24 saat esasına göre çalışıyoruz. Her vardiyada da bir tane denetim amiri bulunur. 5 tane denetim yardımcısı arkadaşımız, 2 tane de özel güvenlik görevlimiz var. Ayrıca ilçedeki trafik polisleri ile de koordineli çalışıyoruz” diye konuştu.

PLAKA KONTROLÜ İLE BELGE DENETİMİ YAPILIYOR

Ticari olarak faaliyette bulunan her aracın Yol Kenarı Denetim İstasyonuna girmek zorunda olduğunu ifade eden Denetim Amiri Alican Güler, “ Bizim birinci görevimiz buraya gelen araçların belge kontrolünü gerçekleştirmek. Ticari araçlar hepimizin bildiği gibi taşımacılık yapabilmek için Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ndan belge almak zorunda. A’dan D’ye kadar belge var. Kamyonlar sınıflarına göre K1, K2 ve K3 Belgeleri alacak. Otobüsler D1,D2,D3,D4 belgeleri alacak. Bunları alıp almadıklarını biz burada plaka kontrolü yaparak denetliyoruz. Bunun dışında kapasite, tonaj kontrolü yapıyoruz” dedi.

FAZLA YÜKÜN BİN 462 TL’DEN, 8 BİN TL’YE KADAR CEZASI VAR

Denetim Amiri Güler, ticari faaliyette bulunan araçların aldığı yük kademesi kadar katlanan cezaların olduğunu söyledi. Standardın üzerinde yükleme yapanlar için uygulanan ceza miktarları hakkında da bilgi veren Güler, “ Cezalar Bin 462 TL’den başlıyor, 8 Bin TL’ye kadar devam ediyor. Ticari araçlarda belli bir yükleme oranı var. Denetim yaptığımız esnada o oranın üzerinde yük varsa, yani fazla yükleme yapmışsa yoluna devam edebilmesi için cezai işlemi uyguladıktan sonra fazla yükü indirtiyoruz” ifadelerini kullandı. Güler, denetim istasyonunda genellikle hafta içi araç yoğunluğunun daha fazla olduğuna dikkat çekerek, ağırlıklı olarak limanlardan, Tüpraş’tan, Petkim’den gelen kamyon ve tırların istasyona uğradığını belirtti.

CEZALAR KEYFİ OLARAK UYGULANMIYOR

Denetimler esnasında bilinçsiz sürücülerden dolayı zaman zaman sıkıntı yaşadıklarını dile getiren Güler, uygulanan cezaların hiçbirinin keyfi olmadığını, mevzuat neyse ona göre hareket ettiklerini vurguladı. Bu konuda sürücülerden duyarlılık beklediklerini kaydeden Güler, “Sürücülerimizin bilinçlenmesi gerekiyor. Burada sürücüler ile birebir karşı karşıya gelen biz olduğumuz için tepkiyi de biz görüyoruz. Beddua edeninden küfredenine kadar her şey oluyor. Ama bu bizim görevimiz neticede. Kanunlar neyi gerektiriyorsa onu yapıyoruz. O nedenle içimiz rahat. Keyfi olarak bu cezalar uygulanmıyor. Mevzuat neyse onu uyguluyoruz. Bizim buradaki amacımız daha çok araç denetlemek. İşin devamlılığını sağlamak” diye konuştu.

DENETİMLERİN İLK AMACI CAN GÜVENLİĞİ

Bu denetimlerin amacının ceza yazmak veya bir gelir kapısı sağlamak olmadığının altını çizen Denetim Amiri Güler, “Bu denetimlerin ilk amacı can güvenliği. Çünkü ağır tonajlı araçların güvenliği tamamen risk altında. Frenleri tutmayabiliyor. Aşırı yükleme yaptığında fren mesafesi artıyor. Diğer bir amacımız da haksız rekabeti önlemek. Araçlarına kapasitenin üstünde yük almalarına engel olmak. Üçüncü amacımız da yol bakım maliyetleri. Yol bakım maliyetlerini en aza indirmek. Çünkü bu asfaltın dayanabildiği bir tonaj gücü var. Bu yapılanlar ülke ekonomisine katkı olarak da önemli. Taşımacılık yapan birisi kapasiteyi sürekli aşıyorsa yılda bir kez değiştireceği lastiklerini 6 ayda bir değiştiriyor. Motor bakımını, fren bakımını daha sık yaptırıyor. Kendine de maddi olarak zarar vermiş oluyor” dedi.

K BELGESİNİ ARAÇTA BULUNDURMA ZORUNLULUĞU YOK

Günlük ortalama 1500 ila 2000 arası araç denetlediklerini, pazar günleri bu sayının biraz daha düştüğünü ifade eden Güler, pazar günleri 700-800 arası araç denetlediklerini söyledi. Güler, “Ayda da yaklaşık 45-50 bin civarında araç denetlemiş oluyoruz. Haftada 12-13 bin civarı araç denetliyoruz. İstasyonda 7 gün 24 saat esasına göre çalışıyoruz. K Belgesi kontrolünü plakaya göre yapıyoruz. Sürücüler 2 yıl öncesine kadar K Belgelerini araçlarda bulundurmak zorundaydı. Ama kaybettim diye gelen çok olduğu için şu anda araçta bulundurma zorunluluğu yok. Bilgisayardan plaka bilgilerine giriyoruz ve oradan görüyoruz K Belgesi olup olmadığını. Belgesi olmadığı takdirde, eğer şirketin belgesi varsa o aracın belgesi yoksa 571 TL, eğer şirketin belgesi de yoksa bin 144 TL cezası var” diye konuştu.

YANILMA PAYINI HAK OLARAK GÖRÜYORLAR

Denetimler esnasında cezai işlem uygulanan bazı sürücülerin duruma itiraz ettiğini, zaman zaman ilginç tepkilerle de karşılaştıklarını dile getiren Denetim Amiri Alican Güler, ‘Her kantar sonuçta teknolojik bir alet. Dolayısıyla hepsinin yanılma payı olabiliyor. Biz bu yanılma paylarını gözeterek ortalama yüzde 5 civarında yanılma avansı veriyoruz. Normalde tırlar 40 tonluktur. Ama biz 2 ton da avans veriyoruz, 42 tona kadar tolerans tanıyoruz. Ancak vatandaşlar bunu hak olarak görüp 41 bin 900 kilogram ile yola çıkıyor. Kurtarır diye düşünüyor. Ancak yol kenarlarındaki bu kantarların hepsi aynı tartacak diye bir kaide yok. Bu defa 4 bin 105 kilogram olarak kantardan geçtiğinde biz ceza uygulamak zorunda kalıyoruz. ‘5 kilogramdan ceza yazıyorsunuz’ deniliyor bu defa. Hayır, 5 kilogram fazlası olduğu için değil. 605 kilogramdan yazıyoruz cezayı. Bu konuda da bilinçlenmek gerekiyor. Ben buraya 40 ton olarak gelen bir tır görmedim bu güne kadar. Hep 41 bin 800, 41 bin 900 kilogram olarak geliyor. Ancak yasal sınır 40 bin kilogram. Bilimsel sınır da 40 bin kilogram” ifadelerini kullandı.

(VOLKAN GÜNDÜZ)







 
Son Eklenen Haberler