KALORİ ASLINDA NEDİR?

6 Ekim 2016, Perşembe 06:26

     


Aliağa'da hizmet vermekte olan Uzman Diyetisyen Başak Onat ağzımızdan düşmeyen "Kalori"nin aslında ne anlama geldiği konusunda okurlarımızı bilgilendirdi.

Bir süredir Aliağalılara hizmet vermekte olan Uzman Diyetisyen Başak Onat ağzımızdan düşmeyen "Kalori" kelimesinin asında ne olduğu konusunda okurlarımızı bilgilendirdi. Uzman diyetisyen sağlıklı yaşam adına ilk olarak kalorinin ne olduğu bilmek gerektiğini vurguladı.

Diyetisyen Onat okurlarımıza özel yaptığı açıklamada,"Enerji; iş yapabilme kabiliyetidir. Kalori ise aslında bir enerji birimidir! Dünyamızda enerjinin asıl kaynağı Güneş’tir. Bitkiler, fotosentez yoluyla güneş enerjisini karbonhidrat, protein ve yağlara dönüştürürler. Karbonhidratlar, protein ve yağlar, biz insanların da temel enerji kaynaklarıdır. Bizler, ihtiyaç duyduğumuz enerjiyi doğrudan bitkilerden temin edebiliriz. Bunun yanı sıra bitkileri tüketen hayvanların ürünleri olan; et, süt, yumurta gibi ürünleri de besin olarak kullanabiliriz. Tükettiğimiz besinler sindirildikten sonra, besin ögeleri olarak kan dolaşımı yardımıyla hücrelere taşınır. Burada, yine kan dolaşımı yardımıyla taşınmış oksijenle kimyasal bir tepkimeye girerler ve yanma işlemi gerçekleşir. Bu kimyasal tepkimenin sonucunda ise enerji açığa çıkar. Bu enerji vücudun büyümesi, organların çalışması, vücut ısısının korunması ve hareket edebilme gibi yaşamsal olaylar için kullanılır. Vücut için gerekli enerji besinlerle sağlanamadığı zaman, vücut bir süre kendi dokularını kullanır, sonunda ise canlılığını yitirme riskiyle karşı karşıya kalır."dedi.

Her besin grubunun bize verdiği enerji miktarının farklı olduğunu belirten Onat,

Pratikte; 1 gram karbonhidrat = 4 kilokalori (kkal),

1 gram protein = 4 kkal, 1 gram yağ = 9 kkal olarak hesaplamalar yapılabileceğini, aslında 1 gram alkolün de 7 kkal enerji içermekte olduğunu, insan tüketimine uygun sağlıklı bir kalori kaynağı olmasa da alkolden gelecek enerjinin de, tıpkı diğer enerjilerin fazla alınması durumunda olduğu gibi kilo almanıza neden olabileceğini belirtti.

Sağlığınızı düşünerek şok diyet listelerinden uzak durunuz!

Bölgemizin Uzman Diyetisyeni Onat, "İnsan vücudunun ihtiyaç duyduğu enerji; yaş, cinsiyet, boy, kas miktarı, bazal metabolizma hızı, fiziksel aktivite miktarı, hastalık durumları, gebelik, emziklilik gibi durumlara özgüdür. Bu enerjinin ne kadarının karbonhidrat, protein ve yağlardan sağlandığı da çok önemlidir ve yine kişiye özel olarak belirlenmelidir. Ancak bugün çalışmalar göstermektedir ki 1200 kkal altındaki diyetler mikrobesin ögesi, vitamin, mineral ihtiyaçlarını karşılamakta yetersiz kalmaktadır. Bu ise ciddi rahatsızlıklara yol açabilir. Sağlığınızı düşünerek şok diyet listelerinden uzak durmanız ve bir diyetisyene danışmanız kilo kontrolünüz ve sağlığınız için atabileceğiniz en uygun adımdır."dedi. (ERKUT SERT)