KURBAN'DA ET VE ŞEKERE DİKKAT

10 Eylül 2016, Cumartesi 07:00

     


Uzman Diyetisyen Başak Onat yeme, içme açısından kültürümüzde önemli yer tutan Kurban Bayramı'nın yaklaşmasıyla birlikte et ve şeker tüketimine dikkat edilmesi gerektiği konusunda uyardı.

Dini bayramlar özellikle yeme içme açısından kültürümüzde çok önemli bir yer tutmaktadır. Kurban Bayramı'nda et ve şeker tüketimi birden artmaktadır. Geniş sofraların kurulduğu kurban bayramlarında hem öğün sayısı, hem de et tüketimi artıyor. Bu durumun tehlikeye dönüşmemesi adına Beslenme ve Diyet Uzmanı Başak Onat vatandaşlara uyarıda bulunu.

Diyetisyen Onat, Aile fertlerinin bir araya geldiği büyük sofralar, bolca ve arka arkaya yapılan komşu ziyaretlerine kurban bayramında bir de yoğun kırmızı et tüketimi eklenince, mide ve bağırsaklarımız için oldukça yorucu bir süreç oluğunu belirtti. Uzman Diyetisyen, Bayram sofralarından en az hasarla ve bayram ruhunun tadını da çıkararak ayrılmak için gerekli önerileri söyle sıraladı.

1- Bayrama güzel ve hafif bir kahvaltı ile başlayın. Sağlam bir kahvaltı her zaman gün içerisindeki besin tüketiminizi kontrol etmenize yardımcıdır. Kahvaltıda bol miktarda domates, salatalık, maydanoz vb. çiğ sebzeler tüketmeye özen gösterin.

2- Kırmızı et, demir ve protein açısından zengin bir besin grubudur. Ancak yağ oranı yüksek olabilir. 30 gram et, biz diyetisyenlerin "bir köfte kadar et" diye tabir ettiği miktardır. Yaklaşık 6 gram protein ve 5 gram yağ içerir ve de 70 kaloridir. Etin bütün halindeki yağlarını çıkarmak ve de pişirme sırasında ekstra yağ kullanmamak, kavurma, kızartma gibi yöntemler yerine ızgara ve haşlamayı terci etmek gerekir.

3-Kırmızı etin demir içeriğinden faydalanabilmek için de bazı besinlerle birlikte tüketilip tüketilmediğine dikkat etmek gerekir. Yoğurt ve ayran içerisindeki kalsiyum nedeniyle demir emilimini azaltır. C vitamini ise demirin emilimini arttırır. Kırmızı etin yanında bol limon ve domatesli bir salata tüketmek en uygun seçenektir.

4-Kurban etlerinin saklanacak kısmı hijyenik koşullarda, tek pişirimlik paketlerde, derin dondurucuda saklanmalıdır. Dondurucudan çıkan et buzdolabının alt ölmesinde çözülmeye bırakılmalı, bir kez çözülen et yeniden dondurulmamalıdır.

5-Bayram tatlılarını sütlü tatlılardan seçmek, ikram edilen şerbetli tatlılarda kendimize bir sınır koymak, tatlı tükettiğimizde meyve porsiyonumuzdan kısmak kalori dengesi sağlamamıza yardımcı olacaktır.

6-Bayram dönüşü gastrointestinal sistemi azaltacak ve kilo vermeye yardımcı detoks programları uygulamak, hayvansal gıda tüketimini azaltmak vücudun rahatlamasına yardımcı olacak diğer bir faktördür.

(ERKUT SERT)