EN DAYANIKSIZ VİTAMİN: C

25 Kasım 2016, Cuma 06:21

     


Aliağalı Diyetisyen Başak Onat'la 'C' vitamininin önemi üzerine konuştuk. Vücudumuzdaki işlevleri neler, günlük ihtiyacımız ne kadar... Diyetisyen Başak Onat'a sorularımızı yönelttik o da yanıtladı. 'C' vitaminine dair bilmediğimiz birçok özelliği öğrendik. İşte 'C' vitamini hakkında bilmediklerimiz.

-C vitamininin vücudumuzdaki işlevleri nelerdir?

Vitamin C hakkındaki en yaygın inanış bizi hastalıklardan koruduğudur. Bu dolaylı olarak doğrudur. C vitamini vücudumun savunma sistemlerini korumak için kullanılır. Vücuttaki bağışıklık ögelerini arttırır ve virüs aktivitelerini engeller. C vitamini ayrıca kalp hastalıklarının oluşma riskini azaltır. Gözleri katarakttan korumaya yardımcıdır. Kansere karşı koruyucu özellikleri olan antikanserojen bir ögedir.

C vitamini son olarak kılcal damarların güçlenmesi, bazı doku ve hormonların sentezi, bazı vitamin, mineral ve amino asitlerin sentezi gibi konulara da yardımcıdır. Bunlardan belki de en önemlisi demir emilimine olan katkısıdır. Yumurta, kırmızı et gibi demir kaynaklarının yanında muhakkak maydanoz, domates, limon gibi kaynaklar tüketilmelidir.

EN FAZLA KUŞBURNU'DA

-Günlük C vitamini ihtiyacımız ne kadardır?

Günlük C vitamini ihtiyacımız 90 miligramdır. C vitamini vücutta depolanan bir vitamin değildir. Bu nedenle fazlası idrarla atılır. C vitamininden en zengin besin 100g’ında 450 mg C vitamini barındıran “kuşburnu”dur. Onu 180 mg ile maydanoz takip eder. Asma yaprağı, yeşil sivri biber, çilek, ıspanak, portakal, limon ve lahana C vitamininden zengin besinlerdir.

-C vitaminini kaybetmemek için evde neler yapabiliriz?

C vitamini oksijen ile temas ettiğinde kayba uğrar. Bu nedenle C vitamini içeren besinleri tüketmeden hemen önce yıkayıp doğramak ve hemen tüketmek gerekir. Örneğin sıkılmış halde bekletilen limon suyunun, vitamin anlamında değeri yoktur. C vitamini suda iyi çözündüğünden bu besinler çiğ tüketilmeli yahut az suda ya da susuz pişirilmelidir. Pişirme için bakır veya demir kap kullanılmamalıdır. Yine doğrama işlemi sırasında da, örneğin bıçaklar için, bu elementlerle temastan kaçınmalıdır

EN DAYANIKSIZ VİTAMİN C

-Besinlerin vitamini gerçekten kaybolur mu?

Vitaminler büyüme ve canlılığın devamı için gerekli olan, enerji vermeyen, organik bileşiklerdir. Evet, vitaminlerin çeşitli etkilerle yapılarının değişmesi sonucu özelliklerini ve değerlerini kaybetmesi de mümkündür. Bu etkiye bazen sıcaklık değişimleri, bazen hava ile temas, bazen bir element teması sebep olabilir. Vitaminlerin içinde en dayanıksız olan askorbik asit, yaygın ismiyle C vitaminidir.

(İSMAİL AFACAN)